Sykkelbyen / Transport

Hvordan øke kollektivtrafikken?

I Trondheim har busstrafikken eksplodert de siste fem årene, og 15.000 bilførere og bilpassasjerer har valgt å sette igjen bilen hjemme – hver dag! Hvordan har de fått det til? Er det noe vi kan lære av dette og som vi kan bruke her i Elverum?

Prinsen

Busstopp Prinsens gate, Trondheim kommune

JA: Trondheim er en mye større by en Elverum, men vi har noen likheter likevel. Blant annet er bysentrum i begge byene relativt konsentrert, med korte avstander til mange viktige funksjoner. Trondheim har også en elv som skiller bydeler fra hverandre og bruer som knytter byen sammen. Etter at kommune-, fylkespolitikere og Statens vegvesen i 2009 vedtok «Miljøpakka» har det skjedd mye positivt i Trondheim.

Som nevnt innledningsvis har antall reiser med kollektivtrafikk økt voldsomt, og biltrafikken minket. Det er blitt registrert hele 34.000 færre bilreiser hver dag enn kommunen ville hatt med reisevanene fra fire år tilbake.

– Folk trodde ikke noe sånt kunne skje. Bilistene så at bussen suste forbi bilkøen. Kombinert med billigere, raskere, renere og mer kollektivtrafikk, satte derfor mange fra seg bilen og tok bussen i stedet, forteller Henning Lervåg, leder av sekretariatet til Miljøpakken i denne artikkelen; Kollektivtrafikken i Trondheim

Nedgangen i privatbilismen har også ført til mindre svevestøv. Forurensningen fra kollektivtrafikken er i tillegg på vei ned. I Trondheim kjører bussene på metan, enten i form av naturgass eller biogass. Sistnevnte kommer fra slakteavfall, søppel og trevirke. Forurensning og svevestøv er viktige grunner til å minske biltrafikken, også her i Elverum.

Sykkelen som framkomstmiddel har også økt i Trondheim. Her i Elverum har vi veldig et stort potensiale for å flere til å sykle – det er stort sett flatt og det er korte avstander til det meste. I Trondheim har de allerede gjort en del for å lokke ut flere syklister. Flere og tryggere sykkelveger med gode kryssløsninger og rød asfalt på egne sykkelveger er eksempler. Der har de også bygget ti sykkelbruer, som er snarveger for syklister og gående. Det har vært viktig å tilrettelegge for at syklistene enkelt og sikkert kan krysse veger og kryss.

Parkeringsstrategier kan også være med på å få flere til å sykle og bruke bussen. Dersom det koster penger å parkere i sentrum, kan det være at flere velger å bruke sykkelen til jobb eller små gjøremål. Kampanjer på arbeidsplasser og i næringslivet er en annen viktig arena for å få flere til å sykle.

Les hele artikkelen om oppturen for kollektivtrafikken i Trondheim her:
Kollektivtrafikken i Trondheim

Finn Aslaksen i Vista Utredning, som utarbeider en rapport om transport i Elverum, sa på byseminaret 11. januar at han ikke tror kollektivtrafikken er det som kommer til å flest til å slutte å bruke bilen. Han sa at selv om bussrutene rettes ut og gjøres kortere, vil det ofte gå fortere å sykle enn å ta bussen – nettopp fordi det er så flatt og korte avstander her.
Han viste også til Umeå hvor sykkelandelen er høy hele året, selv om de har et klima som
er ganske likt som vi har her.
HER kan du lese mer om byseminaret og rapporten fra dagen.
HAN KOMMER OGSÅ PÅ ÅPENT MØTE MANDAG 8. FEBRUAR! Det håper vi DU gjør også!

Ellers er jo sparken et flott fremkomstmiddel her på Elverum om vinteren (enn så lenge…)! Sosialt kan det også være 🙂

Hvilket transportmiddel foretrekker du??
cover

 

 

 

En tanke om “Hvordan øke kollektivtrafikken?

  1. Fortetting er avgjørende for å skape et høyfrekvent kollektivtilbud. Og skal folk i store mengder velge kollektivtrafikken må det være høyfrekvent. Det vil si at buss eller bane går så ofte at man bare kan gå til holdeplassen og være trygg på at det går en buss innen kort tid. Med hurtige avganger blir det ENKELT å ta bussen. Men skal man få mange avganger trengs det et høyt befolkningsgrunnlag.

    Hvis man bygget alle nye leiligheter i Leiret/Vestad og lot all befolkningsvekst komme her så ville man etterhvert lagt grunnlaget for et høyfrekvent og attraktivt kollektivtilbud.

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s